Könnyebb tanulás? - Interjú Pár Krisztinával, Meglepetés magazin, 2017. március 16.
Tanulni is tanulni kell / Metropol, Horn Andrea, 2013. szeptember 19.
A segítő technikákkal könnyebb, gyorsabb, hatékonyabb lehet az ismeretszerzés.
Elkezdődött a tanév, a diákok jó része túl van az első számonkéréseken, gyűlni kezdenek az osztályzatok az ellenőrzőkben. Ilyenkor segíthetnek azok a módszerek, amelyek megtanítják tanulni a nebulókat, és arra ösztönzik őket, hogy szembenézzenek a gondjaikkal, megoldást keressenek.
Motiváció nélkül nem megy
Ezt vallja Pár Krisztina is, aki több mint egy évtizede foglalkozik tanulás-módszertani tanácsadással. A szakemberhez a gyerekek elsősorban szüleik unszolására mennek el, hogy megtanulják, hogyan tudnának nagyobb kedvvel, gyorsabban tanulni.
Gyakran érkeznek hozzám motiválatlan – a szülők szerint csupán lusta – gyerekek, és olyanok, akik azért hanyagolják el a tanulást, mert úgy érzik, erőfeszítés nélkül is tudnak jó teljesítményt nyújtani. Ez egy darabig igaz is lehet, ám amikor megnőnek a követelmények, az ilyen diákok azzal szembesülnek, hogy lemaradtak – mondta Pár Krisztina a Metropolnak.
Egy külső szemlélőtől általában könnyebben fogadják el a gyerekek az iránymutatást, mint a szüleiktől – fűzte hozzá.
Belső-külső állapot
A motivációs problémáknak számos okuk lehet a tanácsadó szerint. Fakadhatnak többek között otthoni feszültségből, a sikerélmény hiányából, de akár abból is, ha a diák úgy érzi, nem kedveli a pedagógus. – Ezeket fel kell ismerni, és meg kell próbálni megoldani, hiszen csak akkor tudunk koncentrálni, ha rendben vagyunk lelkileg – magyarázta Pár Krisztina.
A tanácsadó szerint gyakori hiba a gyerekeknél, hogy csupán magolnak, vagy ahelyett, hogy megértve tanulnák, csak olvasgatják a tankönyvek szövegét, miközben a figyelmüket elvonja valami – mostanában leggyakrabban a mobiltelefon.
Így csak kevesen tudnak hosszú távon megmaradó tudást összeszedni. Érdemes ehelyett meghatározott lépéseken keresztül feldolgozni a tanulnivalót: előbb értelmezni minden mondatot, kiemelni a lényeget, megkeresni az összefüggéseket és rendszerbe helyezni őket.
Elvesznek a módszerek
Ebben segíthet például egy jól elkészített, a kulcsszavakat tartalmazó vázlat. – Ha a diák jó vázlatot tud készíteni, az már annak a jele, hogy megértette az anyagot. Azonban vissza is kell tudni adni a tanultakat, különben csupán a rövid távú memóriában maradnak meg.
A tanulást segítő módszerek nagy részével Pár Krisztina szerint megismertetik a diákokat az iskolában – a matematika-tankönyvben is ott van, hogyan érdemes nekifogni egy-egy feladat megoldásának – sokszor azonban ezek az információk elsikkadnak, ha a pedagógus időnként nem hívja fel rájuk a figyelmet. Oka lehet ennek az, hogy a felsőbb évfolyamok számára már valóságos versenyfutás a tanulás. – Sok helyről hallom, hogy gyakran a házi feladatot sem ellenőrzik, mert nincs idő vele foglalkozni – fűzte hozzá a tanácsadó.
Rólunk írták
"Nagyon nem akartam a mentálhigiénés résszel foglalkozni, de beláttatta velem az oktató, hogy vannak problémák, amiket nem lehet csak úgy átlépni. A tanulás-módszertani tanácsadást így ezzel kezdtük, és örülök, hogy belementem, mert így legalább kiderült, hogy miért nem fogott az agyam, és már a megoldás is megvan...."
Misi (32)
"Az első évet végigszenvedtem az egyetemen, a másodiknál már nem bíztam a véletlenre, eljöttem erre atanulás-módszertani tanácsadásra. Sok új tanulási technikát ismertem meg, melyek segítségemre vannak a sikeres tanulásban."
Kriszta (20)
"Olyan régen tanultam már, hogy elképzelésem sem volt, hogyan kezdjek hozzá. A tanulás-módszertani tanácsadáson megismerkedtem a különböző tanulási technikákkal és tanulási stratégiákkal, melyek már az első perctől kezdve nagy segítséget jelentettek!"
Anna (42)
"Az tetszett a legjobban a tréning során, hogy olyan tippeket, trükköket kaptam, amiket hasznosítani tudok. Családias, oldott hangulat volt, a tréner "laza" és motivált. Ajánlom mindenkinek!"
Sikeres Vizsga Titkai tréning résztvevő
"Az átgondolt tartalom, a lendületesség tetszett a tanulástechnika tréningen a legjobban, illetve hogy életszerű példákat és magyarázatokat kaptunk, nem csak elméletet. Mindennek megvolt a helye, nem hagytam volna ki semmit."